Waar staat Jai Yoga voor?

Jai Yoga is een erkende Yoga Alliance yogaschool die door Reinier Dorrepaal is opgericht om mensen geluk te laten ervaren. Jai Yoga is een plek waar zowel  de beginnende als de gevorderde yogabeoefenaar een veilige omgeving treft om zijn of haar practice te doen. De begeleiding is van kwalitatief hoog niveau en gericht op de ontwikkeling van jouw mogelijkheden in je yogabeoefening. Dus niet ‘one size fits all’ maar juist ‘practice as per capacity’. Het woord ‘Jai’ wordt gebruikt als begroeting, als uiting van toewijding of als vorm van viering. Kortom Jai Yoga.

   

 

Welke lessen tref je in het rooster van Jai Yoga?

 

  • Ashtanga / Mysore

Voor zowel beginners als gevorderden. Dagelijks lessen Ashtanga (led-class). Variërend in lessen van 1 uur, 1 uur 15 minuten en 1 uur 45 minuten. Vijf dagen per week Mysore. Op zogenaamde ‘moon-days’ is er in plaats van de Mysore pranayama of meditatie. Als de Primary Serie van vrijdag of zondag op een Moondays valt gaat deze wel door.

  • Yin

Een zachte yogavorm waarbij je de houdingen (asana’s) drie tot vijf minuten aanhoudt. De houdingen kunnen doordat zij langer worden vastgehouden zowel fysiek als mentaal als zeer uitdagend worden ervaren. Yin yoga herstelt, stimuleert en versterkt bindweefsel, gewrichten en meridianen en is voor alle niveau’s toegankelijk.

  • Hatha

Deze les is gericht op het vinden van balans in een druk bestaan. Via fysieke houdingen werken we aan kracht en flexibiliteit. We laten de adem de beweging leiden om de energie in ons lichaam te stimuleren, zodat de prana kan stromen en onze geest tot rust kan komen. De houdingen zijn worden iets langer aangehouden dan in de meer dynamische vinyasa-lessen. In deze les is er tijd voor meditatie en begeleide pranayama-oefeningen. Geschikt voor alle niveaus.

  • Pranayama

In de yogazaal kom ik regelmatig mensen tegen die in zekere mate verkeerde ademhalingsgewoonten hebben ontwikkeld. Ze ademen voornamelijk in de richting van de borstkas en gebruiken het middenrif en de buik niet. Tijdens het inademen trekken ze de buik samen en tijdens het uitademen duwen ze deze naar buiten. Tijdens het uitademen ademen ze niet volledig uit en voordat de uitademing voltooid is, ademen ze gehaast in. Het kan daarom veel opleveren om het ademhalingssysteem te trainen en daardoor op een gezonde manier te  leren ademen. Hierop zou de nadruk moeten liggen op alle yogabeoefening, inclusief asana’s. Het  ontwikkelen van verfijnd adembewustzijn en een ongehaast ademhalingspatroon om zo een ervaring van  volledige vrijheid te bereiken. Noem het “vriendelijk ademhalingspatroon”. Reinier Dorrepaal is gecertificeerd Pranayama Teacher in de lineage vnn Kaivalyadhama.

 

  • Online lessen

Alle Pranayama lessen en alle Ashtanga Primary Series in het weekrooster hebben een hybride karakter. Dat wil zeggen je kunt deze lessen ook online volgen. Met een online lidmaatschap via een Zoom link inloggen in de les.

Ashtanga Leiden op YouTube

Op dit moment geef ik online geen lessen. Wel kun je terecht op YouTube voor een tweetal filmpjes waarbij ik een halve en een hele primary serie via Jenergy heb opgenomen met Iris Holtmeulen.

YouTube voor een halve primary serie van 1 u 19 min of een hele primary serie van 1 u 38 min:

Haagweg 4

Als de deur ‘s-avonds en in het weekend op slot is kun je op de bel van G5 drukken. Wij openen dan de deur met de intercom. Je hoort een zacht clickje waarna je de zware deur kunt opentrekken.