Jai Yoga is opgericht door Reinier Dorrepaal. Jai is een woord uit het Sanskrit (जै) en betekent geluk, ofwel ‘victory to all that is good’. De Yogaschool Jai Yoga wil mensen helpen om geluk en rust te vinden. Sinds 2010 heb ik mij vanuit Jai Yoga gewijd aan het lesgeven van Ashtanga Yoga in de Leidse regio.

Ik geef mijn lessen momenteel vanuit de onderstaande yoga- en sportscholen:

Mijn weekrooster omvat op dit moment de volgende lessen:

DagTijdSoort LesLocatie
Zondag09.00 - 10.45Ashtanga Primary Serie (1.45 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Zondag11.00 - 12.00Hot Yoga (1 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Maandag06.15 - 08.30Mysore (2.15 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Maandag12.15 - 13.15Ashtanga (1 uur)Delight Yoga, Den Haag
Dinsdag06.15 - 08.30Mysore (2.15 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Dinsdag09.30 - 10.30Hot Yoga (1 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Dinsdag18.30 - 19.45Ashtanga (1.15 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Woensdag12.15 - 13.15Ashtanga (1 uur)Delight Yoga, Den Haag
Woensdag17.30 - 18.45Ashtanga (1.15 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Donderdag06.15 - 08.30Mysore (2.15 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Vrijdag06.15 - 08.30Mysore (2.15 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Vrijdag10.30 - 11.45Ashtanga (1.15 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden
Vrijdag17.00 - 18.00Hot Yoga (1 uur)SportCity Vlietlijn, Leiden

hh

Voor informatie over lessen, workshops of yoga teacher training ga naar contact.

k

k

Het rooster van Ashtanga Leiden omvat de volgende lessen (gegeven bij SportCity Vlietlijn in Leiden):

DagTijdLesNaam leraar
Zondag09.00 - 10.45Ashtanga Primary SerieReinier Dorrepaal
Maandag06.15 - 08.30MysoreReinier Dorrepaal
Maandag18.30-19.45Ashtanga BeginnersRob van der Schoor
Dinsdag06.15 - 08.30MysoreReinier Dorrepaal
Dinsdag18.30 - 19.45AshtangaReinier Dorrepaal
Woensdag06.15 - 08.30MysoreReinier Dorrepaal
Woensdag17.30-18.45AshtangaReinier Dorrepaal
Donderdag09.15 - 10.30Ashtanga BeginnersMiluska Moeliker
Vrijdag06.15 - 08.30MysoreReinier Dorrepaal
Vrijdag10.30 - 10.45AshtangaReinier Dorrepaal
Zaterdag09.00 - 10.15AshtangaElise Heinsbroek

Ashtanga Leiden ONLINE

Op dit moment geef ik online geen lessen. Wel kun je terecht op YouTube voor een tweetal filmpjes waarbij ik een halve en een hele primary serie via Jenergy heb opgenomen met Iris Holtmeulen.

YouTube voor een halve primary serie van 1 u 19 min of een hele primary serie van 1 u 38 min:

Ashtanga Yoga

Transform

Ashtanga Yoga is een methode van yoga waarbij gewerkt wordt met een progressieve serie van houdingen die beoefend worden door te werken met behulp van de ademhaling. Hierdoor wordt een proces gestart waarbij interne warmte wordt opgebouwd die zorgt voor purificatie van spieren en organen. De verbetering van de circulatie van bloed zorgt ervoor dat gewrichtspijn verdwijnt. Het resultaat is een verbetering van de doorstroming van energie en een licht aanvoelend en sterk en gezond lichaam met een kalme mind.

De Ashtanga Yoga maakt gebruik van vijf belangrijke componenten, te weten:

  • Bandhas – Bandhas worden ook wel energiesloten genoemd. Door te leren werken met de mula-bandha en de uddiyana-bandha ontstaat een diepliggende kracht en stabiliteit van het lichaam waardoor lichtheid in het lichaam ontstaat en de balans en de alignment in houdingen ontwikkeld. Aanvullend beschermen de bandhas de organen en ondersteunen de gewrichten en de flexibiliteit in de beoefening van de houdingen. De bandhas ondersteunen ook de balans en de purificatie van de spijsvertering.
  • Ujjayi ademhaling – Een ademhalingstechniek met een zacht geluid. Door gebruik te maken van deze ademheling ontstaat ritme in de practice; er ontstaat focus. Het beoefenen van een steeds meer subtiele en correcte ademhaling ondersteunt de yogahoudingen en geeft waarbij een signaal richting het zenuwstelsel dat een kalmerende uitwerking heeft of organen en de rust in het hoofd.
  • Drsti – De drsti in yogahoudingen zijn belangrijk om de concentratie en de focus in de beoefening van de houdingen te stimuleren. Door gebruik te maken van deze zachte blik in de richting van per houding benoemde punten wordt de student geholpen om zijn aandacht op de houding gefocust te houden en niet weg te dwalen in allerlei gedachten.
  • Houding of asana – In de Ashtanga practice wordt gewerkt met een progressieve serie van houdingen. Naarmate een student meer ervaringen in de practice opbouwt kan de student onder begeleiding van zijn leraar gaan werken aan het uitbreiden van de practice.
  • Vinyasa – Vinyasa vormt een essentiële kwaliteit in de beoefening van Ashtanga. Het gaat hier om de kunst van ademhaling en deze zodanig te ontwikkelen dat houdingen aan elkaar verbonden worden via de bewegingen op de ademhaling. De vinyasa zorgt voor het opbouwen van warmte in het lichaam waardoor warmte en ook zweet ontstaat waardoor spieren, organen en het zenuwstelsel gereinigd worden en blokkades in de energiestromen zich openen. De vinyasa helpt het ritme in de practice te vinden en uiteindelijk met behulp van de ademhaling te zorgen voor een diepgaande verbinding met jezelf.

reinier-dorrepaal-jai-yoga-hooglandse-kerk-leiden

Foto: Hooglandse Kerk Leiden